Interjú Wolfgang Reinicke dékánnal. A Közép-európai Egyetem Közpolitikai Iskolája (CEU School of Public Policy – SPP), melyet Soros György, a CEU tiszteletbeli elnöke alapított, szeptember 9-én nyitotta meg kapuját legelső, posztgraduális hallgatókból álló évfolyama előtt.

A képzés merész és multidiszciplináris megközelítést kínál a közpolitika átalakításához annak érdekében, hogy célravezetőbb válaszok születhessenek a világ sürgető problémáira. Az SPP-ről a Wolfgang Reinicke, az SPP dékánja mesélt az Edupressnek.

 

Milyen képzés várja a CEU Közpolitikai Iskolájába (SPP) jelentkező posztgraduális hallgatókat?

Az SPP kétéves közigazgatási mesterképzést (MPA-t) kínál a hallgatóknak – kötelező törzstárgyai olyan alapismeretekre koncentrálnak, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a megfelelő hozzáértéssel és felelősségtudattal vághassanak bele a hallgatók a közpolitika, a közügyek formálásába. A kiegyensúlyozott, több releváns tudományterületet felölelő tanrend betekintést nyújt a közpolitikába és a terület aktuális kihívásaiba. Ezek a kurzusok vértezik fel az SPP mesterképzésének hallgatóit azokkal az alapvető analitikus és szakmai eszközökkel, amelyekkel majdan változásokat tudnak elérni. Idetartozik a modern kormányzás kialakulásának tanulmányozása, a közigazgatás és a szakpolitikai folyamatok, a gazdasági elemzés, a nemzetközi jogi ismeretek és a kutatási módszertan. Ezen felül filozófiai és pszichológiai tanulmányokat is folytatnak a hallgatók.

A választható tárgyak széleskörűen lefedik a közpolitika-tanulmányozás fő aspektusait, így többek között az humán biztonságot, a fejlődéstant és a globális és regionális kormányzást.

Ezen felül a „Készségek a hatékonyságért” (Skills for Impact – SFI) modul tananyaga öt lényeges gyakorlati kompetenciát helyez előtérbe, amelyek létfontosságúak a 21. század sikeres közpolitikai vezetői számára: menedzsment és költségvetési jártasság, vezetői képességek, valamint kommunikációs és tárgyalási készség.

A Közpolitikai Iskola MPA képzésének zászlóshajója a „Szívügy Projekt” (Passion Project). A Szívügy Projekt egy hallgatók által tervezett, szakpolitikával kapcsolatos projekt. A kétéves képzés során minden hallgatói csapat egy valós ügyfél számára egy-egy konkrét szakpolitikai kihívásra kidolgoz egy kiváló minőségű, szakpolitikai terméket, amely felvázolja a javasolt szakpolitikai választ. A projekttermék célja az ügyfél teljesítményének javítása, szakpolitikai céljainak elősegítése. Az ügyfelek várhatóan a világ nonprofit szervezetei, kormányai és kormányközi, multinacionális szervezetei közül, illetve a magánszektorból kerülnek ki.

Van-e lehetőség ösztöndíjak elnyerésére?

A Közpolitikai Iskola számos, eltérő mértékű tanulmányi ösztöndíjtípust kínál. A kétéves mesterképzésre jelentkezők felvételi eredményük függvényében nyerhetnek el pénzügyi támogatást.

Ezen felül az albán, bolgár, macedón, illetve görög állampolgársággal rendelkező hallgatók egy speciális “Balkán” ösztöndíjat is megpályázhatnak.

Mekkora érdeklődés kíséri a képzést?

Az SPP kurzusai számos olyan területet lefednek, amelyekre más CEU-s szakok hagyományosan kevésbé koncentrálnak, mint például a fejlesztéspolitika, Kína külpolitikája vagy az erőszakos konfliktusok tanulmányozása. Nemcsak az MPA-képzés hallgatói járnak tehát az SPP állandó és vendégelőadóinak kurzusaira, hanem a többi tanszék más mester- és doktori képzésben részt vevő hallgatói is szívesen csatlakoznak hozzájuk.

Kik oktatnak a kurzusokon? Mennyire fontos nemzetközileg ismert és elismert szakoktatók bevonása?

Az SPP oktatói számos diszciplínát képviselnek annak érdekében, hogy átadhassák mindazokat a képességeket, amelyekre a hallgatóknak szükségük lesz leendő karrierjük során. Keményen megdolgoztunk azért, hogy a legkiválóbb egyetemi tanárokat és gyakorlati szakembereket nyerjük meg a közigazgatási mesterképzés állandó és vendégprofesszorainak csapatába, illetve a „Készségek a hatékonyságért” modul oktatásához. Az állandó oktatói gárda tagja Philip N. Howard, számtalan demokráciával és kommunikációval kapcsolatos könyv díjnyertes szerzője, aki a média- és kommunikációs szakpolitika és a kormányzástan professzora, valamint Robert Templer, a Nemzetközi Krízis Csoport (ICG) ázsiai programjának volt igazgatója.

A vendégprofesszorok közül megemlíteném Paul Colliert, aki az oxfordi egyetem afrikai gazdaságok tanulmányozásával foglalkozó központjának igazgatója, valamint Gareth Evanst, az Ausztrál Nemzeti Egyetem elnökét és egyben a Nemzetközi Krízis Csoport (ICG) tiszteletbeli elnökét.

21 ország diákjai tanulhatnak itt: mely országokból érkeztek ők?

Vannak hallgatóink Kínából, Venezuelából, Indiából és Zimbabwéből is. Ezen kívül más afrikai, észak-amerikai, ázsiai és európai országokból is jönnek hallgatók.

A „Közpolitikai oktatás és karrier a közjó érdekében: kihívások, csapdák, lehetőségek” című konferenciával nyitották meg az MPA-képzést. Érdekes felütés: milyen csapdákat rejt a képzés beindítása?

Az SPP arra törekszik, hogy áthidalja a szakpolitikai gyakorlat és a tudományos kutatás között húzódó szakadékot, és hogy a megszokott állami szektorbeli találkozási felületeken túl észrevegye a magánszektorral való együttműködés azon lehetőségeit is, amelyek segítségével társadalmi változások érhetők el. Szintén nagy kihívás, hogy ne a már meglévő tananyagot termeljük újra a konvencionális módszertanra alapozva, hanem új megközelítéseket dolgozzunk ki mind az oktatási módszereket, mind a kurzusok tartalmát illetően.

{module Forrás: edupress|none}